Któż z nas, będąc dzieckiem, nie budował domków z piasku, bazy z koców, czy też różnej wielkości konstrukcji z klocków. Największą radość dawała nie późniejsza zabawa, ale właśnie ten proces tworzenia. Teraz mamy możliwość zbudowania czegoś zdecydowanie większego, bowiem… miasta. Miasta wśród drzew i jezior. Pytanie tylko brzmi: czy podołamy temu zadaniu? Kto okaże się lepszym architektem? Ostatnio omówiliśmy dla Was dodatek do Draftozaura, w którym ćwiczyliśmy naszą zręczność obchodzenia się z dinozaurami (link do recenzji znajdziecie tutaj). Tym razem zapraszamy Was do pięknej krainy. Będziecie mogli się przekonać w niej, czy macie w sobie jeszcze umiejętność rozplanowywania i ustawiania niezwykłych konstrukcji.
Informacje ogólne:
Little Town, to gra strategiczna przeznaczona dla 2 do 4 graczy, w wieku co najmniej 10 lat. Choć nie jest to bardzo rozbudowana strategia, to wymaga sporo główkowania. W związku z tym młodsze dzieci mogłyby sobie z nią nie poradzić. Średni czas gry wynosi około 45 minut. W przypadku dwóch osób czas ten skraca się do mniej więcej 30 minut. Jak na grę planszową może wydawać się to dość długa chwila . Natomiast w przypadku tego typu gier strategicznych, do których możemy zaliczyć Little Town, czas ten jest raczej krótki.
Zawartość pudełka
i zasady gry:
Little Town mieści się w średniej wielkości pudełku i względnie szczelnie je wypełnia. W środku otrzymaliśmy bowiem wypraskę z dwiema komorami. Niestety mniejsza nie jest dopasowana do elementów gry. Samo pudełko możemy śmiało uznać za bardzo ładne. Przedstawia widok na urokliwą wioseczkę nad jeziorem. Również płytki budynków zostały zilustrowane w przyjemny dla oka sposób. Nam kojarzą się z kreską użytą na kartach z gry Osadnicy: Narodziny Imperium.
Little Town składa się ze sporej liczby elementów: 1 rozkładanej, dwustronnej planszy, 29 płytek Budynków, 20 Robotników (w 4 kolorach), 28 Domków (w 4 kolorach), 4 znaczników Punktów Zwycięstwa (również w 4 kolorach), 1 znacznika Pierwszego Gracza, 1 znacznika Rundy, 60 kostek Zasobów (4 rodzaje zasobów: drewno, kamień, ryby i zboże), 18 kart Celów, 24 żetonów Monet (monety o wartości 1 oraz 3), 4 żetonów „60” oraz instrukcji. Wszystkie znaczniki zostały wykonane z drewna. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, ponieważ zdecydowanie wydłuża to ich żywotność.
Co do instrukcji, to została napisana w taki sposób, że musieliśmy większość treści czytać kilkukrotnie, aby w pełni zrozumieć zasady gry. Niektóre kwestie można było pojąć jedynie po weryfikacji podanego przykładu. Jeszcze inne wyjaśniły się dopiero po przeczytaniu całej instrukcji. Ostatecznie po przebrnięciu przez jej treść okazało się, że zasady gry nie są tak skomplikowane, jak się wydawały na początku.
W celu przygotowania gry należy położyć na środku planszę wybraną stroną do góry. Każdy z graczy otrzymuje losowo karty Celów (ich liczba zależna jest od liczby osób), Robotników i Domki w wybranym przez siebie kolorze (ich liczba również jest zależna od liczby osób), znacznik Punktów Zwycięstwa, który umieszcza na polu „zerowym” na planszy oraz 3 Monety. Obok planszy umieszcza się pozostałe Monety, wszystkie kostki Zasobów oraz żetony „60”. Na planszy w miejscu toru Rundy należy położyć znacznik Rundy. W wyznaczonym miejscu na Targu umieszcza się 5 płytek z Polem Zboża, a na pozostałych polach losowo wybranych 12 płytek Budynków. Na koniec należy wylosować gracza rozpoczynającego grę, który otrzymuje znacznik Pierwszego Gracza.
Celem gry jest zdobycie możliwie największej liczby Punktów Zwycięstwa, poprzez jak najlepsze rozdysponowywanie zasobów oraz strategiczne umiejscowienie budynków.
Gra trwa 4 rundy. W ramach danej rundy gracze po kolei wykonują jedną z dwóch akcji:
- Zbiory i Skorzystanie z Budynku;
- Budowa Budynku.
Pierwsza akcja,
czyli Zbiory i Skorzystanie
z Budynku pozwala na umieszczenie swojego jednego Robotnika
w dowolnym, pustym (łąka) miejscu na planszy. Pozwala to graczowi na
pozyskanie zasobów z każdego sąsiadującego z danym miejscem pola
(również pól po skosie). Za każde pole z drzewem, skałami i jeziorem
gracz otrzymuje odpowiednio drewno, kamień oraz rybę.
Jeżeli na
sąsiednim polu znajduje się budynek gracza, to również można pobrać zasoby,
które ten budynek wytwarza lub zrealizować akcję do niego przypisaną (akcje te
nie są obowiązkowe).
Jeżeli na
sąsiednim polu został umieszczony budynek innego gracza, to również można
skorzystać z tego, co oferuje. Za taką możliwość należy jednak zapłacić
jedną Monetę jego właścicielowi.
W ramach akcji Budowa Budynku, gracz kładzie jednego ze swoich Robotników w miejscu Placu Budowy oraz wybiera jedną z dostępnych płytek Budynków.
Następnie opłaca koszt budowy podany na
płytce oraz umieszcza Budynek na dowolnym polu łąki na planszy. Na koniec
umieszcza na płytce jeden ze swoich Domków i przesuwa znacznik Punktów
Zwycięstwa o tyle pól, ile jest wskazane na płytce.
Każda
z wykonywanych akcji wymaga wysłania jednego Robotnika. Dana runda trwa zatem
do czasu wyczerpania wszystkich dostępnych Robotników.
W ramach
jednej z dwóch akcji możemy wykonać akcję dodatkową. Nie wymaga użycia Robotnika
i może zostać zrealizowana w dowolnym momencie. Jest to:
Realizacja karty celu: Jeżeli gracz spełni wymagania wskazane na
karcie, może zrealizować dany cel i przesunąć znacznik Punktów
o wskazaną liczbę „gwiazdek”.
Wymiana monet na zasoby: Gracz może wymienić 3 Monety na
1 dowolną kostkę Zasobów. Warunkiem jest jednak natychmiastowe
wykorzystanie danego Zasobu.
Na końcu danej
rundy gracze muszą wyżywić swoich Robotników. Wymaga to odłożenia ze swoich
zasobów 5 znaczników Ryb lub Zboża. Jeżeli gracz nie posiada
wystarczającej ilości pożywienia, to za każdego nienakarmionego Robotnika musi
cofnąć swój znacznik Punktów o 3 pola.
Przed rozpoczęciem
kolejnej rundy gracze zabierają swoich Robotników z planszy, przesuwają
znacznik Rundy na kolejne pole, a znacznik Pierwszego Gracza otrzymuje
osoba po lewej stronie od gracza rozpoczynającego rundę wcześniejszą.
Gra kończy się po 4 rundzie. Wówczas gracze zliczają posiadane przez siebie Monety i za każde trzy otrzymują po 1 punkcie. Dodatkowo uwzględniają punkty uzyskane z budynków dających korzyści dopiero po ostatniej rundzie.
Grę wygrywa
osoba, która uzyskała największą liczbę Punktów.
Twórca gry
proponuje nam dwa dodatkowe warianty wyboru płytek Budynków. Pozwalają one na
bardziej strategiczne podejście i dają możliwość zaplanowania swoich
działań już na etapie przygotowania gry.
Podsumowanie:
Little Town jest bardzo ładnie wydaną grą strategiczna, która choć względnie minimalistyczna, to wymaga od graczy dużego skupienia i planowania. Jest tu dość dużo negatywnej interakcji. Jeżeli więc nie przepadacie za blokowaniem sobie wzajemnie planów, to gra nie sprawi Wam dużej przyjemności. Minusem jest zbyt złożona instrukcja. Za plus możemy natomiast uznać jakość i wygląd poszczególnych elementów gry.
Little Town może posłużyć jako kolejny etap wejścia przez dzieci w rozbudowane strategie. Dla dorosłych może być natomiast dobrą alternatywą dla gier wymagających poświęcenia kilku godzin.
Jakość
i wygląd |
●●●●● |
Ocena
ogólna: ●●●●○ |
|
Czytelność
instrukcji |
●●●○○ |
|
|
Regrywalność |
●●●●○ |
|
|
Wykorzystanie
pudełka |
●●●●○ |
|
|
Stosunek
do ceny |
●●●○○ |
|
|
Przyjemność
z rozgrywki |
●●●●○ |
|
|
Poziom
trudności |
Średni |
|
|
Rekomendacja: Kraina, która
zaprasza do zbudowania w niej swojego domu |
Sara i Paweł
Recenzowane wydanie:
Polski tytuł: Little Town
(edycja polska)
Autor: Shun Taguchi, Aya Taguchi
Ilustracje: Sabrina Miramon
Wydawnictwo: Portal Games
Rok wydania: 2020
Wykorzystane
zdjęcia są własnego autorstwa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz