sobota, 2 kwietnia 2022

ZP [18]: Lombard. Życie pod zastaw, czyli każdy może zostać sprzedawcą [recenzja]

Sprawdź, czy odnajdziesz się w roli pracownika lombardu i czy masz żyłkę do interesów! (fragment z instrukcji Lombard. Życie pod zastaw). Co byście powiedzieli na szansę zweryfikowania, czy Waszą przyszłością jest praca w handlu? Oczywiście w bezpieczny sposób, dzięki wykorzystaniu gier planszowych. Nie ma chyba osoby, która w dzieciństwie nie bawiła się w prowadzenie sklepu. Wyobraźnia przedstawiała zawód sprzedawcy jako świetną przygodę. Gry planszowe często nawiązują do tego motywu. Dzisiaj nie będziemy jednak budowali ogromnej fortuny, kupując działki lub budując hotele. Zajmiemy się handlem na mniejszą skalę. Zapraszamy Was do recenzji gry Lombard. Życie pod zastaw, w której przekonacie się, jak wysokie posiadacie umiejętności sprzedaży. Ostatnio omówiliśmy dla Was Kotostrofę (link do recenzji znajdziecie tutaj), czyli tytuł z dobrym potencjałem oraz motywem kotów w roli ikon popkultury. Tym razem spróbujemy wspólnie zarobić fortunę, pracując w lombardzie, kupując i sprzedając towary, dbając o klientów oraz oczywiście zadowalając szefa.


Informacje ogólne:

Lombard. Życie pod zastaw, to gra planszowa stworzona w oparciu o znany serial telewizyjny o tym samym tytule. Tytuł przeznaczony jest dla 2 do 6 osób w wieku co najmniej 12 lat. Według nas gra może nie być odpowiednia dla młodszych dzieci, ponieważ występuje w niej wiele rodzajów interakcji. Dodatkowo wymaga sprawnego liczenia, a sama tematyka związana z lombardem i jego mechanizmami może nie być dla dzieci zrozumiała. Przybliżony czas zabawy nie został podany, ponieważ jest on zależny od ilości graczy. Przy trzech osobach oraz pełnej rozgrywce wynosi on około 30 minut.

 

Zawartość pudełka i zasady gry:

Lombard. Życie pod zastaw został wydany w dwóch wariantach. Obecnie w sprzedaży jest dostępna wersja w kwadratowym pudełku. Nasz wariant ma prostokątne pudełko. Wydania nie różnią się co do zasady zawartością. Jedynie w pudełku kwadratowym można znaleźć notes oraz plastikową wypraskę, która utrzymuje elementy gry na swoim miejscu. Niestety pudełko prostokątne, z uwagi na brak tej wypraski, jest za duże w stosunku do swojej zawartości. Ponadto wieczko gry nie jest podnoszone, a otwierane, przez co po kilku otwarciach gry już się nie domyka.

Lombard. Życie pod zastaw  jest bardzo kolorową grą. Zarówno jej elementy, instrukcja i opakowanie „krzyczą” kolorami, co w tym przypadku nie jest minusem. Gra składa się ze 165 kart (w trzech rodzajach: Kart Klienta, Kart Losu i Kart Przedmiotu), planszy, pionka plastikowego, 6 pionków tekturowych z podstawkami, Kostki Sprzedaży, Kostki Kupna, Kostki Ruchu, 250 banknotów (po 50 sztuk każdego rodzaju), czeków oraz instrukcji. Zawartość gry jest więc bogata.


Co do instrukcji, to wydaje się ona obszerna, jednak wynika to przede wszystkim z użytej dużej czcionki. Jej treść jest dobrze i zrozumiale napisana. Znajdziemy w niej również dużo kolorów oraz podkreśleń. Pozwala to na sprawne odnajdywanie się w niej w trakcie gry, zwłaszcza gdy nie pamięta się jeszcze wszystkich zasad.

W celu przygotowania gry należy umieścić na środku planszę oraz położyć przy niej karty w trzech oddzielnych, zakrytych stosach. Plastikowy Pionek należy postawić na „poniedziałku”, zaraz za strzałką „Początek Gry”. Wszystkie trzy kości powinny znaleźć się również przy planszy tak, aby były łatwo dostępne dla każdego gracza. Następnie każda z osób wybiera sobie Pionek Tekturowy (postać) i stawia go na środku planszy w miejscu oznaczonym. Na koniec, każdy gracz otrzymuje gotówkę o łącznej wartości 1200 zł oraz cztery losowe Karty Przedmiotów. Celem  zabawy jest posiadanie na jej koniec jak największej ilości gotówki. Grę rozpoczyna osoba, która wydała w ostatnim czasie najwięcej gotówki na zakupy.

W swojej turze gracz rzuca białą Kostką Ruchu i przesuwa swoją postać o wskazaną ilość oczek w kierunku przeciwnym do kierunku ruchu wskazówek zegara. To, jaką akcję będzie musiał wykonać, wskaże rysunek na polu planszy, na którym stanie jego pionek. Możliwe są następujące działania:

  • Los – Gracz bierze górną kartę ze stosu Kart Losu i odczytuje ją. Następnie musi wykonać wskazane na niej działanie.


  • Klient – Gracz bierze górną kartę ze stosu Kart Klienta. Tak, jak w przypadku losu, odczytuje ją i wykonuje wskazaną na niej akcję.
  • Pan Kazimierz – Te pole pozwala na wykonanie dodatkowego rzutu białą kostką. Jeżeli wypadnie parzysta ilość oczek, to gracz otrzymuje od Pana Kazimierza, tj. z banku, 100 zł. Jeżeli ilość oczek będzie nieparzysta, to gracz musi oddać do banku 100 zł.
  • Sprzedaj – Gracz może sprzedać jedną ze swoich Kart Przedmiotu do banku. Rzuca wówczas czerwoną kością, od której zależna będzie wartość sprzedawanego produktu. Po transakcji gracz otrzymuje z banku pieniądze, a kartę odkłada na spód stosu Kart Przedmiotów.


  • Licytacja – Gracz odwraca górną kartę ze stosu Kart Przedmiotów tak, aby była widoczna dla wszystkich. Następnie każdy zapisuje na kartkach kwotę, którą chciałby dać za ten przedmiot. Na znak wszyscy pokazują napisaną cenę. Ten, który zaoferował najwięcej nabywa towar.
  • Kup – Gracz bierze górną kartę ze stosu Kart Przedmiotów oraz rzuca zieloną kością, która wskaże ostateczną cenę produktu. Na tej podstawie gracz decyduje, czy chce zakupić towar. Jeżeli się nie zdecyduje, to przedmiot może nabyć kolejna osoba, jednak już za połowę ceny regularnej. Jeżeli ona również się nie zdecyduje, to karta jest odkładana na spód stosu.


  • Handel – Gracz wybiera dowolnego przeciwnika i sprzedaje mu wybrany przez siebie przedmiot ze swojego asortymentu. Wybrana osoba nie może odmówić kupna produktu. Podobnie, jak przy akcji Sprzedaj, gracz rzuca czerwoną kością, która określa ostateczną cenę przedmiotu. Ta opcja jest najkorzystniejsza dla gracza, ponieważ pozwala się wzbogacić, jak również pomniejszyć zasób gotówki innych osób.


Kość Kupna i Kość Sprzedaży decydują o ostatecznej cenie produktu. Podane na nich liczby 1, 2, 3 oraz -1, -2 i -3 wskazują, która opcja zmiany ceny towaru powinna zostać zastosowana do wykonania akcji. Sposoby zmiany ceny są podane na każdej Karcie Przedmiotu. Należy wówczas pomniejszyć lub powiększyć cenę regularną o wskazaną na karcie kwotę.


Dodatkowo, na kościach znajduje się również symbol strzałki. Oznacza on, że gracz odkrył w towarze jakiś feler lub atut, który jest inny dla każdego przedmiotu. Wówczas taką kartę należy obrócić na bok i zastosować zmniejszenie lub zwiększenie ceny towaru. Trzeba tylko pamiętać, że kwota po dokonanym odkryciu staje się nową ceną regularną, przez co karta do końca gry pozostaje w pozycji horyzontalnej. Po dokonaniu powyższej zmiany, gracz rzuca ponownie kością, aby ustalić ostateczną cenę towaru.

Istotny jest również fakt, że kolory Kart Przedmiotu nie są przypadkowe. Są bowiem zgodne z kolorami pionków graczy. Posiadanie kart w kolorze pasującym do swojego pionka powoduje dwukrotnie zwiększenie wartości karty przy jej sprzedaży.

Po wykonaniu ruchu każdego z graczy rozpoczyna się kolejny dzień. Należy wówczas przesunąć Plastikowy Pionek na kolejne pole. Na planszy zostały podane cztery tygodnie, jako pełna rozgrywka. Można jednak skrócić ten okres do jednego, dwóch lub trzech tygodni. Jest to zależne tylko od wspólnych ustaleń graczy.

Gra kończy się, kiedy pionek stanie na polu „niedziela”. Wówczas wszyscy gracze podliczają ilość posiadanej gotówki oraz wartość każdego z przedmiotów pomniejszoną o połowę. Zwycięzcą zostaje ten pracownik Lombardu, który zarobił największą sumę pieniędzy.


Podsumowanie:

Lombard. Życie pod zastaw jest dobrze napisaną i ciekawą grą. Wykonanie kart jest bardzo pomysłowe i nam przypadło do gustu – zdjęcia kojarzą się nieco z Kolejką. W grze występuje trochę losowości, choćby z uwagi na to, że dużą rolę pełnią kości, które mają znaczący wpływ na rozgrywkę. Mimo wszystko nie jest ona aż tak odczuwalna, przez co tytuł może spodobać się osobom, które wolą mieć kontrolę nad całą rozgrywką. Dodatkowo, w grze występuje przede wszystkim negatywna interakcja. Jeżeli więc Wam to nie przeszkadza, to gra ta jest jak najbardziej dla Was. Nam dostarczyła dużo rozrywki i możemy ją z czystym sumieniem polecić.

 

Jakość i wygląd

●●●●

Ocena ogólna:

 

●●●●

 

Czytelność instrukcji

●●●●●

 

Regrywalność

●●●●

 

Wykorzystanie pudełka

●●●○○

 

Stosunek do ceny

●●●○○

 

Przyjemność z rozgrywki

●●●●●

 

Poziom trudności

Łatwy

 

Rekomendacja: To nie jest Monopoly, zatem kłótni przy stole nie będzie

 

 

Sara i Paweł

 

Recenzowane wydanie:

Polski tytuł: Lombard. Życie pod zastaw

Autor: nieznany

Ilustracje: nieznany

Wydawnictwo: Alexander

Rok wydania: nieznany

 

Wykorzystane zdjęcia są własnego autorstwa.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz