poniedziałek, 25 lipca 2022

ZP [39]: Wilk morski, czyli co czyha na morzu [recenzja]

Szybko przebrnęliśmy przez Średniowiecze i zbliżamy się wielkimi krokami, a raczej milami morskimi do czasów wielkich odkryć geograficznych i podróży dalekomorskich. Co nas czeka na pełnym morzu? Czy takie podróże są bezpieczne? Tego wszystkiego dowiemy się dzięki niewielkiej grze, która zabierze nas w daleki rejs. Ostatnio poznawaliśmy historię pięknego miasta Sandomierza (link do recenzji znajdziecie tutaj). Dziś zapraszamy Was w podróż przez morza i oceany, które leczą złe nastroje, gdzie fale rozpraszają zmartwienia, a muszle przynoszą szczęście (autor nieznany, modyfikowane).


Informacje ogólne:

Wilk morski, to gra karciana dla 2 do 6 osób, w wieku co najmniej 8 lat. Wydaje nam się jednak, że i młodsze dzieci bez problemu poradziłyby sobie z rozgrywką. Sugerowany czas gry wynosi 15 minut. Przy dwóch osobach zmniejsza się on nawet do 10 minut.

 

Zawartość pudełka i zasady gry:

Gra Wilk morski mieści się niewielkim, wysuwanym pudełku. Zostało wykonane z miękkiego kartonu, przez co jest dość podatne na uszkodzenia. Cena gry jest jednak na tyle niska, że można przymknąć oko na wykonanie opakowania. Ogromną wadą jest wielkość pudełka w stosunku do jego zawartości. Gra zajmuje może 1/3 wnętrza, co jest po prostu niedopuszczalne. Bez problemu zmieściłaby się w opakowaniu np. recenzowanego już przez nas Bandido (link do recenzji tej gry znajdziecie tutaj), a i tak miałaby jeszcze „luzy”. Na plus jest jedynie szata graficzna pudełka, która przypomina nieco gry lat 90. Trzeba w tym miejscu przyznać, że grafika oryginalnej wersji gry jest również bardzo ciekawa – gra nazywa się Pom Pom i opowiada o zbiorze owoców i warzyw.

Wilk morski składa się z 55 kart: 24 kart statków (w 4 różnych kolorach), 24 kart towarów (ryb, beczek, świń i złota), 4 kart wydarzeń, 3 dwustronnych kart Dostaw (z drugiej strony znajduje się Wilk Morski) oraz instrukcji. Ilustracje na kartach są proste, ale w tym wszystkim całkiem urokliwe. Wydają się idealne do gry na morzu, w trakcie rejsu. Co do instrukcji, to została napisana w zrozumiały sposób, a zasady gry są bardzo proste.

W ramach przygotowania rozgrywki należy potasować wszystkie karty, poza kartami Dostaw. Następnie dzielimy je na trzy mniej więcej równe stosy. Na spodzie każdego z nich umieszczamy po jednej karcie Dostaw, rysunkiem Wilka Morskiego do dołu. Jeden ze stosów przetasowujemy i kładziemy go na środku. Na niego należy położyć pozostałe dwa nieprzetasowane stosy. Na koniec odkrywamy 4 karty i kładziemy je w rzędzie obok stosu kart. Grę rozpoczyna osoba, która jako ostatnia płynęła statkiem.

Celem gry jest zdobycie na koniec największej liczby punktów poprzez zrealizowanie dostaw towarów na odpowiednich statkach.

W ramach swojej tury gracze mają do wyboru zrealizowanie jednej z trzech akcji:

  • Wzięcie do ręki jednej z czterech odkrytych kart.

  • Wzięcie wierzchniej karty ze stosu.

  • Odłożenie jednej karty z ręki na stos kart odrzuconych.

Jeżeli odłożoną kartą jest wydarzenie, to należy je natychmiast zrealizować. Polega to na odłożeniu wybranej karty z ręki na stos kart odrzuconych. Karta ta jednak musi spełniać jeden warunek – powinna być kolorystycznie zgodna z wydarzeniem, które się do niej odnosi. Przykładowo, przy wydarzeniu „Świńska grypa”, gracze odrzucają kartę ze świnią lub z różowym statkiem. Należy pamiętać, że wydarzenia mają wpływ na wszystkich graczy.

Od działania wydarzenia gracz może się uchronić posiadając na ręce Wilka Morskiego. Tę kartę można uzyskać po realizacji Dostawy.

Dostawa towarów następuje po odkryciu karty dostaw. Wówczas gracze decydują, ile dostaw chcą zrealizować. Następnie wykładają przed sobą wybraną liczbę par. Każda para musi składać się ze statku oraz pasującego do niego towaru. Wybrany towar można dostarczyć tylko raz.

Na każdej karcie podana jest liczba punktów jaką gracz uzyska, jeżeli wyłoży ją w ramach dostawy.

Gra kończy się w momencie odkrycia trzeciej karty dostaw, po której można zrealizować ostatnie „rejsy”.

Następuje wówczas podliczenie punktów. Punkty z wyłożonych w ramach dostawy par kart sumuje się. Od tej liczby odejmuje się punkty z kart, które zostały graczowi na ręce. Osoba z największą, łączną liczbą punktów zwycięża.

Autor gry sugeruje nam również dwa dodatkowe warianty gry:

Wariant „100”: Gracze na początku ustalają, że będą rozgrywać grę do momentu uzyskania 100 punktów.

Wariant „słaba widoczność”: Podczas przygotowywania gry karty dzieli się na dwa stosy. Do pierwszego należy wtasować dwie karty dostaw, a do drugiego jedną. Drugi stos ustawia się na pierwszym. W ten sposób rozgrywka jest nieco utrudniona, ponieważ nie ma możliwości przewidzenia, w którym momencie nastąpią dostawy.

 

Podsumowanie:

Wilk morski jest bardzo prostą i przyjemną grą. Sprawdzi się zarówno jako gra rodzinna, jak i imprezowa w gronie znajomych. Z uwagi na to, iż gra jest bardzo szybka, będzie idealna jako starter przed większym tytułem.

Poza oczywistym minusem w postaci pudełka grę polecamy. Jeżeli nie przeszkadza Wam rozgrywka z bardzo małą dozą emocji, to Wilk morski będzie idealny. Pozostałym osobom może się ona szybko znudzić. My mamy w planach kolejne rejsy z Wilkiem morskim. A Wy? Skusicie się na taką morską podróż?

 

Jakość i wygląd

●●●●

Ocena ogólna:

 

 

●●●●

 

Czytelność instrukcji

●●●●●

 

Regrywalność

●●●●

 

Wykorzystanie pudełka

○○○○

 

Stosunek do ceny

●●●●

 

Przyjemność z rozgrywki

●●●●●

 

Poziom trudności

Bardzo łatwy

 

Rekomendacja: Z takim Wilkiem Morskim nawet najgorszy sztorm nie jest straszny

 

 

Sara i Paweł

 

Recenzowane wydanie:

Polski tytuł: Wilk morski

Autor: Johanna Poncet, Florent Toscano

Ilustracje: Nikola Kucharska

Wydawnictwo: Wydawnictwo "Nasza Księgarnia"

Rok wydania: 2019

 

Wykorzystane zdjęcia są własnego autorstwa.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz