niedziela, 15 maja 2022

ZP [25]: Niezwykłe Ogrody, czyli konkurs architektów krajobrazu [recenzja]

Wiosna zbliża się już powoli ku końcowi, ustępując miejsca latu. Trzeba więc spieszyć się z sadzeniem roślin i kwiatów, tak aby nie przegapić odpowiedniego czasu. My również postanowiliśmy upiększyć nasz ogród. Dzisiaj zachęcamy Was do przeczytania recenzji pewnej gry, dzięki której poznacie tajniki sadzenia roślin. Dowiecie się z niej również, jak upiększyć swoje ogrody dekoracjami. Jesteście zainteresowani? Zapraszamy Was zatem na konkurs na najlepszego architekta krajobrazu, w którym przedstawiciele różnych miejscowości będą konkurować o podium. Ostatnio omówiliśmy dla Was Star Wars: Pałac Jabby, czyli tytuł rozgrywający się na gorącej planecie Tatooine (link do recenzji znajdziecie tutaj). Tym razem przeniesiemy się na Ziemię, gdzie w przyjemniejszym miejscu zajmiemy się ogrodnictwem.


Informacje ogólne:

Niezwykłe Ogrody, to gra karciana przeznaczona dla 1 do 5 osób. Minimalny wiek graczy został określony na 8 lat. Wśród młodszych dzieci tytuł zdecydowanie nie sprawdzi się, ponieważ wymaga skupienia się na wielu kwestiach w tym samym czasie. Wyjaśnimy to dokładnie w dalszej części recenzji. Sugerowany przez wydawcę średni czas gry wynosi około 30 minut. Według nas jest to okres optymalny do rozegrania jednej partii.


Zawartość pudełka i zasady gry:

Niezwykłe Ogrody możemy określić jako naprawdę bardzo ładnie wydaną grę. Już samo opakowanie przyciąga uwagę ilustracjami o ciepłej i przyjemnej dla oka kolorystyce. Swoim wykonaniem stylizują grę na „starą”. Niestety minusem pudełka jest oczywiście jego rozmiar, nieadekwatny do zawartości. Jest to w pewnym stopniu zrozumiałe, ponieważ ilustracje oraz opis zamieszczony z tyłu nie prezentowałyby się tak dobrze na mniejszym opakowaniu. Nie zmienia to jednak faktu, że przy tak dużej w dzisiejszych czasach eksploatacji surowców, liczy się każdy zaoszczędzony centymetr.

Gra składa się z pięknych, malowniczo ozdobionych kart. Zawiera się w nich 60 kart zieleni, 30 kart nagród, 5 kart miasteczek o nietuzinkowych nazwach oraz karta pierwszego gracza. Szkoda, że do gry nie został dołączony notesik do wpisywania uzyskanej punktacji. W pudełku znajdziemy oczywiście instrukcję, która została wykonana z miłego w dotyku papieru. Z uwagi na nietypową dla gier planszowych czcionkę, wygląda ona raczej jak fragment książki. Co do treści instrukcji, to została napisana w zrozumiały i zwięzły sposób. Niemalże nie ma konieczności zaglądania do niej w trakcie zabawy. Instrukcja z początku może wydawać się obszerna, jednak dużą jej część zajmują przykładowe ilustracje.

W celu przygotowania gry należy rozdać każdej z osób po jednej karcie miasteczka. Kartę tę powinno się położyć przed sobą. Karty zieleni oraz nagród należy potasować, a następnie ułożyć na środku w dwóch oddzielnych stosach. W zależności od liczby graczy, trzeba wydzielić daną ilość kart zieleni i odłożyć je do pudełka. Każda z osób otrzymuje 3 karty zieleni, których nie pokazuje rywalom oraz 3 karty nagród, które układa odkryte przed sobą, tuż obok karty miasteczka. Na koniec należy wyłożyć na środku odkryte 3 karty zieleni oraz 3 karty nagród.

W trakcie przygotowania gry warto mieć na uwadze, że wymaga ona względnie dużo przestrzeni, którą najlepiej jest wygenerować jeszcze przed rozgrywką. Zabawę rozpoczyna osoba, która jako ostatnia podlewała kwiaty. Otrzymuje ona kartę pierwszego gracza, którą kładzie odkrytą przy swojej karcie miasteczka. Celem gry jest zaprojektowanie jak najlepszego ogrodu, a tym samym zdobycie jak największej liczby punktów.

W ramach swojej tury gracz musi wykonać jedną z dwóch akcji:

  • dobrać oraz wyłożyć kartę zieleni;
  • dobrać i wyłożyć kartę nagrody.

W ramach pierwszej akcji, gracz dobiera jedną z wyłożonych na środku kart zieleni na rękę oraz wykłada w jej miejsce kolejną ze stosu kart zakrytych.

Dobraną kartę zieleni może następnie umieścić w swoim ogrodzie. Może ją również dodać do kart w ręce, a jedną z posiadanych przed dociągnięciem wyłożyć (na ręce zawsze powinny być trzy karty). Trzecim możliwym działaniem jest odłożenie dobranej karty lub innej karty z ręki zakrytej do pudełka. Jeżeli żadna z leżących na środku kart nie jest dla gracza odpowiednia, to może ona dobrać „w ciemno” wierzchnią kartę ze stosu kart zieleni.

Druga akcja w swojej formie jest bardzo podobna do pierwszej. Gracz dobiera jedną z wyłożonych kart nagród lub kartę wierzchnią z zakrytego stosu.

Następnie wykłada ją do swojego ogrodu. Kartę tę może umieścić w kolumnie po lewej stronie lub w górnym wierszu. Dobraną kartę można również położyć na już posiadanej nagrodzie. Zostaje ona wówczas zakryta i nie będzie mogła być użyta do liczenia punktów na koniec gry.

Warto w tym miejscu wspomnieć o tym, że każda karta nagrody wymaga spełnienia innych warunków. Należy pamiętać o nich podczas planowania sposobu ułożenia kart zieleni.

Poniżej prezentujemy kilka dodatkowych zasad dotyczących sposobu wykładania kart:

Wszystkie karty muszą stworzyć kwadrat o wymiarach 4x4 (maksymalnie 16 kart).


Karty miasteczek posiadają dwie dodatkowe możliwości, z których jedną można wykorzystać raz na całą rozgrywkę. Jest to: odłożenie na spód stosu trzech odkrytych kart zieleni lub nagród, a następnie wyłożenie w ich miejsce nowych lub dobranie karty zieleni i umieszczenie jej na leżącej już karcie w swoim ogrodzie.


Karty zieleni nie mogą być położone w miejscach kart nagród.


Karty zieleni posiadają trzy rodzaje kwiatów w trzech różnych kolorach. Podczas dodawania ich do swojego ogrodu należy pamiętać, że wykładana karta musi pasować rodzajem kwiatu lub kolorem do kart zieleni już w nim leżących.


Karty trawnika mogą zostać położone w dowolnym miejscu, ponieważ nie posiadają symbolu kwiatu. Dodatkowo mogą zostać przykryte innymi kartami zieleni.

Po dobraniu ze środka karty z architekturą dekoracyjną, gracz musi dobrać również kartę nagrody i wyłożyć ją w swoim ogrodzie.


Gra może zakończyć się na kilka sposobów:

  • jeden z graczy wyłoży 9 kart zieleni w swoim ogrodzie;
  • stos kart zieleni zostanie wyczerpany;
  • stos kart nagród zostanie wyczerpany.

W takiej sytuacji następuje zliczanie punktów. Można je otrzymać za niewykorzystaną funkcję karty miasteczka, za każdą posiadaną sadzawkę oraz za każde spełnienie warunków na kartach nagród.

Osoba, która zdobędzie największą ilość punktów zwycięża nie tylko grę, ale również cały konkurs na najlepiej zaprojektowany ogród.

Twórca gry zaprojektował również wariant dla jednej osoby. Uważamy, że jest to bardzo dobra opcja, która pojawia się w coraz większej liczbie gier. W Niezwykłych Ogrodach, wariant ten opiera się o te same zasady, co w przypadku większej liczby osób, jedynie z kilkoma wyjątkami. Przede wszystkim, po dobraniu karty zieleni, gracz nie może jej odrzucić do pudełka, tylko zawsze powinien dołożyć ją do ogrodu. Po drugie, kart nagród nie można umieszczać na leżących już kartach, z wyjątkiem wyłożenia dobranej karty architektury dekoracyjnej. Po trzecie, gra może się skończyć w momencie, w którym gracz nie jest w stanie wykonać żadnej akcji lub nie chce tego robić.

Gra jednoosobowa nie jest nudna i nie dłuży się. Otrzymaliśmy do niej tabelkę z punktacją, która pozwala określić, czy dotarliśmy na podium. Chęć jego osiągnięcia powoduje tylko, że chce się zagrać ponownie i ponownie. Dla nas świadczy to zdecydowanie o sile tego tytułu.



 Podsumowanie:

Niezwykłe Ogrody wizualnie są grą 10/10 i mogą spodobać się każdemu. Zrozumiale napisana instrukcja i proste zasady powinny zachęcić do sięgnięcia po ten tytuł. My osobiście bawiliśmy się bardzo dobrze. Nie jest to jednak tytuł lekki, ponieważ wymaga od graczy dużego skupienia oraz planowania działań. Wbrew pozorom, prawidłowe dopasowanie kart zieleni tak, aby ich wyłożenie było zgodne z zasadami, a do tego spełniło warunki na kartach nagród, nie jest takie proste.

Grę serdecznie polecamy nie tylko miłośnikom ogrodnictwa. My zamierzamy po raz kolejny spróbować swoich sił w sadzeniu drzew i rozmieszczaniu innych dekoracji. Was również zachęcamy do dania szansy Niezwykłym Ogrodom. To jak dołączycie do konkursu i udekorujecie Wasze miasteczka?

 

Jakość i wygląd

●●●●●

Ocena ogólna:

 

 

●●●●●

 

Czytelność instrukcji

●●●●●

 

Regrywalność

●●●●●

 

Wykorzystanie pudełka

●●●○○

 

Stosunek do ceny

●●●●

 

Przyjemność z rozgrywki

●●●●●

 

Poziom trudności

Średni

 

Rekomendacja: Przygotowania do konkursu ogrodniczego czas zacząć

 

 

Sara i Paweł

 

Recenzowane wydanie:

Polski tytuł: Niezwykłe Ogrody

Autor: Peer Sylvester

Ilustracje: Joanna Rosa

Wydawnictwo: FoxGames

Rok wydania: 2022

 

Wykorzystane zdjęcia są własnego autorstwa.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz