Władca Pierścieni jest serią kultowych powieści oraz filmów. Nie ma dziś chyba nikogo, kto by o nich nie słyszał. Na ich podstawie powstało wiele mniej lub bardziej udanych tworów rozrywkowych, w tym również gier planszowych. Szkoda, że tak duży potencjał został w wielu przypadkach zmarnowany. Z tego powodu bez wielkich oczekiwań zakupiliśmy grę wydawnictwa FoxGames Władca Pierścieni. Bitwa o Śródziemie. Od razu pragniemy zaznaczyć, że… naprawdę miło się nią zaskoczyliśmy. Zapraszamy Was zatem w niezwykły świat, gdzie razem będziemy zwyciężać nad Mordorem.
Informacje ogólne:
Władca Pierścieni. Bitwa o Śródziemie jest grą karcianą przeznaczoną dla 2 do 4 graczy, w wieku co najmniej 8 lat. Choć jej zasady ogólne nie są wymagające, to nie polecamy jej dla młodszych dzieci z uwagi na ilustracje. Według nas są ciekawym odwzorowaniem postaci znanych z serii, jednak dla młodych graczy mogą być po prostu nieco przerażające. „Pudełkowy” czas grania wynosi 30 minut i faktycznie, tyle czasu mniej więcej trwa rozgrywka.
Zawartość pudełka i zasady gry:
Niewielkie, ładne pudełeczko zawiera w sobie instrukcję, 64 karty oraz sporo… niezagospodarowanej przestrzeni. Jest to jeden z dwóch minusów tej gry, jednak jest on powielany w bardzo wielu tytułach. W dzisiejszych czasach globalnego dążenia do ratowania środowiska jest to zabiegiem zdecydowanie zbędnym. Instrukcja jest dość obszerna, jednak zawiera wiele przykładów, stąd zatem wynika jej długość. Same karty, jak już wspomnieliśmy, są bardzo ciekawie wykonane. Na pierwszy rzut oka kojarzą się nam z postaciami filmowymi. Jednak po bliższym przyjrzeniu można zauważyć spore różnice, które (według nas) są zbliżone do książkowych opisów postaci – znajdziemy tu np. Toma Bombadila, który w filmach się nie pojawił. Zanim jeszcze przejdziemy do zasad gry, wspomnimy o drugim minusie, którym jest instrukcja. Niestety kilka elementów nie jest w niej dobrze opisanych, co zmusza gracza do domysłów lub też skorzystania z podpowiedzi innych graczy na forach.
W ramach
przygotowania gry należy oddzielnie potasować karty wrogów (z okiem
Saurona na odwrocie) oraz karty towarzyszy i Mordoru (z Pierścieniem
na odwrocie). Karty wrogów należy ułożyć w stosie, okiem do góry,
a następnie wyłożyć trzy z nich w jednej linii. Następnie
graczom rozdajemy po trzy karty towarzyszy z wykluczeniem kart Mordoru.
Powinny one pozostać w stosie kart Pierścienia, który również kładziemy
zakryty pod stosem wrogów (zdjęcie poniżej).
Grę rozpoczyna
gracz posiadający… największy pierścień na palcu. Każdy z graczy ma dwie
możliwości działania w swojej rundzie. Jedną z nich jest dobranie
karty towarzysza. Dobranie karty kończy turę gracza. Trzeba pamiętać, że gracz
nie może dobrać do ręki karty Mordoru. Jeżeli więc taka karta zostanie
wylosowana, należy ją położyć obok stosu kart Pierścienia oraz dobrać kolejną
kartę. Czynność należy powtarzać, aż do wylosowania karty towarzysza
pamiętając, aby wyłożone już karty Mordoru przy dołożeniu kolejnej przesuwać
o jedno miejsce w prawo. Jeżeli zostaną wyłożone trzy karty Mordoru,
wszyscy gracze muszą wykonać akcję „kontratak”, która polega na realizacji
akcji podanej na trzeciej karcie Mordoru. Po wykonaniu akcji, karty Mordoru są
odkładane na stos odrzuconych kart Pierścienia. Należy również odrzucić kartę
wroga z ostatniej pozycji na stos odrzuconych kart wrogów. Pozostałych
„wrogów” należy przesunąć w prawo o jedno miejsce i dołożyć nową
kartę.
Drugim działaniem,
który gracz może wykonać w swojej rundzie jest dołożenie towarzysza do drużyny
oraz atak. W ramach tego ma dwie możliwości. Po pierwsze, może utworzyć
nową drużynę (ilość drużyn jest nieograniczona) poprzez wyłożenie towarzysza
przed siebie lub dołożenie go do drużyny już istniejącej. Po wykonaniu tego
działania gracz może zakończyć swoją turę. Drugą akcją jest wyłożenie towarzysza
zgodnie ze wspomnianą zasadą oraz atak na wroga. Ataku nie można dokonać bez
wyłożenia towarzysza z ręki. W ramach swojego ruchu gracz może zaatakować
jedynie jedną drużyną nieograniczoną ilość potworów. W tym celu symbole
wskazane na kartach towarzyszy z danej drużyny muszą być zgodne
z symbolami wskazanymi na kartach, które są celem ataku. Gracz przed
podjęciem decyzji o ataku może skorzystać z akcji specjalnych
poszczególnych kart, które wpływają na ilość posiadanych symboli. Po
przeprowadzaniu ataku drużyna co do zasady jest odkładana na stos kart
odrzuconych, a pokonane potwory zabierane. Po ataku należy przesunąć
pozostałe karty z okiem na rewersie w prawo oraz uzupełnić ich liczbę
do trzech.
Gra kończy się w momencie braku wrogów przez pokonanie ostatniego wyłożonego lub przełożenie go na stos kart odrzuconych. Po tym działaniu następuje sumowanie punktów, zgodnie z punktacją podaną na kartach. Wygrywa gracz, który przez całą rozgrywkę zebrał ich więcej.
Podsumowanie:
Władca Pierścieni. Bitwa o Śródziemie to gra, która się
nie dłuży. Poszczególne partie przebiegają bardzo sprawnie, aż chce się
rozegrać kolejną. Gra jest w pewnym stopniu losowa, co nie każdemu może
odpowiadać. Przekłada się to jednak na jej dużą regrywalność. Dla nas, ta losowość
nie jest przeszkodą, aby się dobrze bawić. Gra pozytywnie nas zaskoczyła, ponad
nasze oczekiwania. Z pewnością całą rozgrywkę może umilać fakt, że jest
ona przyjemna dla oka. Dodatkowo, z uwagi na jej niewielkie rozmiary,
można ją łatwo zabrać w podróż. Z tym powodów pewnie jeszcze nie raz
do niej sięgniemy.
Jakość i wygląd |
●●●●○ |
Ocena ogólna:
●●●●○ |
|
Czytelność instrukcji |
●●●●○ |
|
|
Regrywalność |
●●●●● |
|
|
Wykorzystanie pudełka |
●●●○○ |
|
|
Stosunek do ceny |
●●●●● |
|
|
Poziom trudności |
Bardzo łatwy |
|
|
Rekomendacja: Pozytywne
zaskoczenie. Czas zebrać drużynę… do gry! |
Sara i Paweł
Recenzowane wydanie:
Polski tytuł: Władca Pierścieni. Bitwa o Śródziemie
Autor: Andreas Zimmermann
Ilustracje: Suzanne Helmigh
Wydawnictwo: FoxGames
Rok wydania:
2019
Wykorzystane zdjęcia są własnego autorstwa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz